عصر ظهور

دلم گرفته به اندازه ی نبودنت...

عصر ظهور

دلم گرفته به اندازه ی نبودنت...

یا صاحب الزمان

امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) فرموند:
بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم. همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه می‌باشیم، حلال و حرام را می‌شناسیم، تأویل و تفسیر آیات قرن را عارف و آشنا هستیم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سايت رسمي سربازان اسلام; www.sarbazaneislam.com

http://www.3erat.com/wp-content/uploads/2013/07/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86.jpg


در مورد تعداد یاران حضرت مهدی (عج ): سه دسته روایات وجود دارد:

دسته اول : روایات متعدد (مستفیض ) از ائمه (ع ) به ما رسیده است که یاران حضرت مهدی 313 نفر به تعداد یاران پیامبر در جنگ بدر هستند, (منتخب الاثر, صافی گلپایگانی , الفصل السابع , الباب الخامس , بیست و پنج روایت را با این مضمون گردآوری کرده است )و در منابع روایی اهل سنت نیز همین تعداد به عنوان یاران حضرت مهدی بیان شده است , (مجمع الزوائد و منبع الفوائد, نور الدین هیثمی , ص 119; الحاوی للفتاوی السیوطی , ج 2, ص 150, هر دو کتاب در الموسوعه الامام المهدی , به نقل از »چشم به راه مهدی «, جمعی از نویسندگان , دفتر تبلیغات اسلامی حوزه , ص 365). 


دسته دوم : روایاتی که یاران ایشان را ده هزار نفر ذکر می کند, (الغیبه , نعمانی , ص 307; بحارالانوار, ج 52, ص 306 و 326).

دسته سوم : روایاتی که می گوید تمام شیعیان در گرد حضرت جمع می شوند و یا می گوید اهل شرق و غرب زمین با نهضت او همراه می شوند, (منتخب الاثر, صافی گلپایگانی , الفصل السابع , الباب السادس , ص 597). 

نتیجه ی جمع این روایات , با توجه به قرائن و شواهدی که از خود همین روایات استفاده می شود این است که یاران خاص حضرت که:

الف ) یاران خاص حضرت که هسته اصلی نیروها را تشکیل می دهند و فرماندهان و کارگزاران حضرت مهدی (عج هستند, سیصد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر می باشند: »امام صادق (ع ): گویا می نگرم به قائم (عج ) بر فراز منبر کوفه , در حالی که یارانش پیرامون او حلقه زده اند. آنان پرچمداران و کارگزاران امام بر روی زمین هستند«, (کمال الدین , ص 673).

از یاران خاص یعنی 313 نفر, در روایات تعبیر به »نقباء« و »خواص « نیز شده است , (بحارالانوار, ج 53, ص 7).

این عده , کسانی هستند که خداوند آنان را از قبل از ظهور حضرت مهدی (عج ), به سبب قابلیت و لیاقتشان برگزیده است , (همان مصدر). یاران خاص (313 نفر) نخستین کسانی هستند که گرد حضرت جمع می آیند و دعوت جهانی امام مهدی با آنان شروع می شود پس از آشکار شدن دعوت حضرت , تعداد ده هزار نفر, کسانی هستند که به امام (ع ) می پیوندند و به عنوان هسته اولیه نیروهای حضرت , تحت فرماندهی همان 313 نفر, قیام جهانی امام زمان با این عده آغاز می شود: »امام جواد(ع ): زمانی که سیصد و سیزده نفر از یاران خاص امام قائم به خدمت آن بزرگوار رسیدند حضرت , دعوتش را به جهانیان آشکار می کند و وقتی این تعداد به ده هزار نفر رسید, به اذن خداوند متعال قیام مسلحانه می کند«, (بحارالانوار, ج 52, ص 283, حدیث 10). 

و در ادامه ی نهضت , توده های انبوه مردم از سراسر جهان که در انتظار منجی بشریت به سر می برند و از ظلم و ستم به ستوه آمده اند, به ایشان می پیوندند, (منتخب الاثر, الفصل السابع , الباب السادس , ص 597; الملاحم و الفتن , سید ابن طاووس , ص 65).

2. این که آیا یاران خاص یعنی 313 نفر, تاکنون تکمیل شده اند یا نه ؟ مانند بسیاری از امور دیگر برای ما معلوم نیست چون در مورد این نفرات , تنها جز شمردن صفاتی از آنان , در روایات نام آنان به خصوص ذکر نشده جز برخی افراد مثل اصحاب کهف , سلمان , مالک اشتر, (رجعت , علامه مجلسی , کانون پژوهش , اصفهان , چاپ اول , ص 45).

3. نکته ای که باید به آن توجه داشت , اینکه در مورد زمان ظهور حضرت - که خداوند به آن عالم است - در روایات اموری به عنوان علائم و زمینه ها و شرایط ظهور حضرت ذکر شده است , که یکی از آنها تکمیل یاران خاص یعنی 313 نفر است اما این تنها شرط نیست تا با تکمیل این عده , حضرت ظهور کنند بلکه علاوه بر این حصول شرایط دیگری نیز لازم است . 

  • محمد حسین نورالدینی

313

روایات

عصر ظهور

یاران امام زمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">